Известната скулптура между Бароковите къщи и съда е дело на Кирил Найденов.
Имаме рядката възможност да чуем как самият автор Кирил Найденов приживе е дал свое обяснение. Цитатите са от неговата статия „Кой и защо унищожава творбите ми?“, публикувана през ноември 1992 г. във в. „Стремление“ - Ловеч. Ето цитат:
„Идеята на творбата ми: Кълбото като символ на завършеността и целостта на света, на единството между душата и тялото. Разрязана и композирана от мен по този начин, с монтирането на кристални призми (които би трябвало да светят), тази морена от цял камък показва кристалната същност на човека. В тази груба форма аз намирам крехкия и чист дух, който се възвисява към Бога.“
Толкова е казал авторът, който не е дал название на творбата си. Това не ограничава по никакъв начин останалите тълкувания, което е богатството на всяко изкуство. Всеки вижда толкова, колкото знае и може. Извън пълномощията и задълженията на общината е да обяснява значението на една творба, още повече на абстрактното изкуство.
От същата статия научаваме още, че композицията е по проект, участвал в Международен конкурс в Барселона през 1983 г. Получил е първа награда измежду 501 проекта от 17 държави. Наградата е връчена от президента на Каталуния, а председател на журито е световният скулптор Джакомо Манцу. Заради тази награда обаче комунистическата Държавна сигурност в България му отнема паспорта и авторът не може повече да работи в Париж.
Прочети още
Коментари