Рейтинг:
0.0
Минало събитие

"Кармен" - опера

... прочети още Музика, текст и театър на движението са базовото триединство на принципите на древногръцката класическа трагедия. Всички жанрове на изкуствата от епохата на Ренесанса безвъзвратно се възраждат от нея. В нашата нова постановка на КАРМЕН от Жорж Бизе режисурата, в погледа от музикалната й драматургия към живота й на сцената, е личен избор за самостоятелен концептуален поглед в стил на смесени принципи от съвременността и традиции от древногръцкия театър. Но и древният японски театър НО, който съчетава близост с него, също дава основания в търсенето на подходи, мотивиращи избора ми за бягство от клишетата на познати интерпретации на вечния шедьовър на френския музикален реалистичен театър. В този смисъл и пространствените измерения запазват изчистена сцената от бутафория, освободена от дешифриране на жанра според класическите категории. Доминиращо място има концентрацията върху съдбата на главните действащи лица, поставени в централния кръг като главна тяхна арена на съдбовност. А пространството около арената е мястото за зрителите, за тяхната игра, поведение и реакции на едновременно наблюдаващ, коментиращ и действащ Хор. Композицията на пространствените части за действието и играта са в хармонични пропорции и съизмерност на частите в сценичното пространство. Кръгът като геометрична фигура, наследство заедно с квадрата от древногръцкия канон в скулптурното мислене за пропорциите на човешкото тяло, е основната ни и повдигната сцена. Тя е определена и като хармонична връзка за трите основни действащи лица, вплетени в трагедията на либретото. Три амфитеатрални трибуни, заобикалящи кръга, са обобщен символ на местата за зрителите, но в музикално-сценичната драматургична тъкан, това е пеещият хор. Те, зрителите – хор, се превръщат в енергиен колективен катализатор на драматичния конфликт между трагичната фигура на главната героиня с обкръжаващата я среда, изразена точно от колективния персонаж – Хор, другото много важно действащо лице от древногръцката класическа трагедия. Така се проявява конфликтът: трагичната и самотна фигура на Кармен, чието поведение е подчертано фокусирано винаги за игра на арената, стои, напълно независима и изолирана, в контрапункта на обобщения образ на коментиращата я общност от скрити, равнодушни и безлични лица на маски – хор, особено важен и силно изявен колективен персонаж. Напълно изолирано и независимо от маскираното обкръжение е поведението, действието и тъжната драма на тримата съдбовно вплетени протагонисти: Кармен – Дон Хозе – Микаела. Останалите герои: Ескамилио, Данкайро, Ремендадо, Фраскита и Мерцедес, заедно с епизодичните за действието Моралес и Цунига, са символи от общата сплав – картина, визуално вибрираща, с безгрижието и виталността, и са в периферията на личната драма на главните герои. КАРМЕН е трагедия на личността. Затова в спектакъла тя е център, като човек земен, но ограничен от извънземна сила. Две са виталните вибрации на главната героиня: любов и свобода. Любовта и свободата за нея са по-важни от живота. Самата тя става тяхна жертва, като се бори срещу белязалото я предопределение. Поривите й за независимост я превръщат в жертва. От самото начало е обречена над всичко. Личността й не се вмества в рамки. Сама избира, сама определя поведението си. Светът за нея е безличен и бездушен. Предпочита самотата. Кармен взема решенията за живота си сама. Не се примирява с предсказаната смърт от картите и точно правото й на избор я води към смъртта, към която сама тръгва за фаталната си среща с Хосе. Така, със свободата на силния си дух, независима от никого, взема решение за живота си. Нейната гордост е наказана и заради съвестта й постоянно търсеща промяна – дързост и предизвикателство. Но човешкият живот е в ръцете на Съдбата. Кармен е рефлексия на трагична вина, близка по съдба на героини и образи от класическите шедьоври на древногръцката трагедия. Пламен Карталов Режисьор

26 януари 2020 от 16:00ч.
София  · 
Национална опера и балет - София (бул. "Дондуков" 30, ул. "Врабча" 1)
изминало
02 февруари 2020 от 16:00ч.
София  · 
Национална опера и балет - София (бул. "Дондуков" 30, ул. "Врабча" 1)
изминало
04 февруари 2020 от 19:00ч.
Сапарева баня  · 
Държавна Опера - Варна (пл. "Независимост" 1)
изминало
19 юли 2020 от 20:00ч.
Сапарева баня  · 
Киноцентър Бояна
изминало
30 август 2020 от 19:30ч.
c.Белчин - Сапарева баня  · 
Цари Мали Град - Белчин
изминало
25 октомври 2020 от 19:00ч.
София  · 
Национална опера и балет - София (бул. "Дондуков" 30, ул. "Врабча" 1)
изминало
28 февруари 2021 от 16:00ч.
София  · 
Национална опера и балет - София (бул. "Дондуков" 30, ул. "Врабча" 1)
изминало
02 април 2021 от 19:00ч.
София  · 
Национална опера и балет - София (бул. "Дондуков" 30, ул. "Врабча" 1)
изминало
10 октомври 2021 от 16:00ч.
София  · 
Национална опера и балет - София (бул. "Дондуков" 30, ул. "Врабча" 1)
изминало
23 януари 2022 от 16:00ч.
София  · 
Национална опера и балет - София (бул. "Дондуков" 30, ул. "Врабча" 1)
изминало
05 февруари 2022 от 19:00ч.
София  · 
Национална опера и балет - София (бул. "Дондуков" 30, ул. "Врабча" 1)
изминало
15 август 2022 от 21:00ч.
Пловдив  · 
Античен театър - Пловдив (ул. "Цар Ивайло" 4)
изминало
Музика, текст и театър на движението са базовото триединство на принципите на древногръцката класическа трагедия. Всички жанрове на изкуствата от епохата на Ренесанса безвъзвратно се възраждат от нея.

В нашата нова постановка на КАРМЕН от Жорж Бизе режисурата, в погледа от музикалната й драматургия към живота й на сцената, е личен избор за самостоятелен концептуален поглед в стил на смесени принципи от съвременността и традиции от древногръцкия театър. Но и древният японски театър НО, който съчетава близост с него, също дава основания в търсенето на подходи, мотивиращи избора ми за бягство от клишетата на познати интерпретации на вечния шедьовър на френския музикален реалистичен театър.

В този смисъл и пространствените измерения запазват изчистена сцената от бутафория, освободена от дешифриране на жанра според класическите категории. Доминиращо място има концентрацията върху съдбата на главните действащи лица, поставени в централния кръг като главна тяхна арена на съдбовност. А пространството около арената е мястото за зрителите, за тяхната игра, поведение и реакции на едновременно наблюдаващ, коментиращ и действащ Хор.

Композицията на пространствените части за действието и играта са в хармонични пропорции и съизмерност на частите в сценичното пространство. Кръгът като геометрична фигура, наследство заедно с квадрата от древногръцкия канон в скулптурното мислене за пропорциите на човешкото тяло, е основната ни и повдигната сцена. Тя е определена и като хармонична връзка за трите основни действащи лица, вплетени в трагедията на либретото.

Три амфитеатрални трибуни, заобикалящи кръга, са обобщен символ на местата за зрителите, но в музикално-сценичната драматургична тъкан, това е пеещият хор. Те, зрителите – хор, се превръщат в енергиен колективен катализатор на драматичния конфликт между трагичната фигура на главната героиня с обкръжаващата я среда, изразена точно от колективния персонаж – Хор, другото много важно действащо лице от древногръцката класическа трагедия.

Така се проявява конфликтът: трагичната и самотна фигура на Кармен, чието поведение е подчертано фокусирано винаги за игра на арената, стои, напълно независима и изолирана, в контрапункта на обобщения образ на коментиращата я общност от скрити, равнодушни и безлични лица на маски – хор, особено важен и силно изявен колективен персонаж.

Напълно изолирано и независимо от маскираното обкръжение е поведението, действието и тъжната драма на тримата съдбовно вплетени протагонисти: Кармен – Дон Хозе – Микаела. Останалите герои: Ескамилио, Данкайро, Ремендадо, Фраскита и Мерцедес, заедно с епизодичните за действието Моралес и Цунига, са символи от общата сплав – картина, визуално вибрираща, с безгрижието и виталността, и са в периферията на личната драма на главните герои.

КАРМЕН е трагедия на личността. Затова в спектакъла тя е център, като човек земен, но ограничен от извънземна сила. Две са виталните вибрации на главната героиня: любов и свобода. Любовта и свободата за нея са по-важни от живота. Самата тя става тяхна жертва, като се бори срещу белязалото я предопределение. Поривите й за независимост я превръщат в жертва. От самото начало е обречена над всичко. Личността й не се вмества в рамки. Сама избира, сама определя поведението си. Светът за нея е безличен и бездушен. Предпочита самотата. Кармен взема решенията за живота си сама. Не се примирява с предсказаната смърт от картите и точно правото й на избор я води към смъртта, към която сама тръгва за фаталната си среща с Хосе. Така, със свободата на силния си дух, независима от никого, взема решение за живота си. Нейната гордост е наказана и заради съвестта й постоянно търсеща промяна – дързост и предизвикателство. Но човешкият живот е в ръцете на Съдбата.

Кармен е рефлексия на трагична вина, близка по съдба на героини и образи от класическите шедьоври на древногръцката трагедия.

Пламен Карталов
Режисьор
Прочети още
София, бул. "Дондуков" 30, ул. "Врабча" 1

Телефон: Централа: 02 987 7011; 02 800 6444; Билетна каса: 02 987 1366

Цена

от 20.00 лв. до 60.00 лв.

Сподели това събитие:
Източник:
Подходящо:
За възрастни
Дата на актуализация:
27.06.2022г.
Преглеждания:
882 бр.
Преглеждания последните 30 дена:
1 бр.

Оферти за събития и забавления наблизо

Виртуално посещение на "Разговори на чужд език"
12 бр. 11 бр. 22 бр. Оферта от Grabo.bg
Валидност на ваучера:
от 30 Април до 30 Ноември 2022г.
Към офертата
Филип Аврамов в "По-полека" - спектакъл по песни на Стефан Вълдобрев, на 11 Октомври, в Младежкия театър
40 бр. 18 бр. 1 бр. 2 бр. Оферта от Grabo.bg
Валидност на ваучера:
11 Октомври 2022 (Вторник)
Към офертата
Спектакълът "Престъпления на сърцето" на 29 Октомври, в Младежкия театър
Валидност на ваучера:
29 Октомври 2022 (Събота)
Към офертата

Коментари

Коментирай 1000 символа

Подобни събития

пт, 07 окт 2022 от 19:00
20.00 - 50.00лв.
Купи билет
Национална опера и балет Преглеждания 96 след 3 дни Започва

Изминали събития наблизо