Рейтинг:
0.0
Минало събитие

"Риголето"

... прочети още "Риголето" Опера в три действия от Джузепе Верди Либрето Франческо Мария Пиаве По драмата на Виктор Юго Кралят се забавлява Диригент: Кръстин Настев Режисьор: Сребрина Соколова Сценография и костюми: Нела Стоянова Хореография: Светлана Тоншева 3D Mapping: Тодор Тодоров Диригент на хора: Надежда Маккюн В ролите: Херцогът на Мантуа - Рейналдо Дроз Риголето - Пламен Димитров Джилда - Франческа Сиани Спарафучиле - Евгений Станимиров Мадалена - Силвия Ангелова Джована - Миглена Страдалска Монтероне - Людмил Петров Маруло - Иво Йорданов Борса - Артьом Арутюнов Граф Чепрано - Петър Петров Графиня Чепрано - Жана Костова Паж - Лъчезара Георгиева Офицер - Илко Захариев Оркестър, хор и балет на Държавна опера Варна Новата постановка на Държавна опера Варна е първата самостоятелна оперна постановка за Сребрина Соколова. Като втори режисьор на големия Кузман Попов, дългогодишен главен режисьор на Варненската опера, тя върви в неговите стъпки, изграждайки свой стил, който надгражда класическите традиции със съвременно светоусещане. "Още в началото, когато започнах да работя по "Риголето", реших, че сновната тема, която ще засегна, е за маската. Маската, която всеки един си слага пред обществото и която го прави част от това общество, но доколко тази маска е част от самите нас... Знак ли е за нашата отрицателна същност, дали ни променя или може би дори ни изражда... И ако сме се примирили с маската, ако сме я приели, макар и да не е толкова близка до същността ни, какви са последствията… Всичко това искаме да разкажем с нашия "Риголето". Защото "Риголето" е не само заглавието, а историята на Риголето, който е приел да бъде шут. Под маската на шута той ежедневно става свидетел на неща, които той самият отрича. Риголето има други ценности и ревниво ги пази. Тази идея е дадена чрез действието, мизансцена, сценографията, костюмите, мапинга - навсякъде проличава двойствеността на героя. Противоречието води в крайна сметка до огромната трагедия на Риголето, който става причина за убийството на дъщеря си. С нашия прочит ние не съдим никого, не казваме, че Риголето е прав или че греши, просто разказваме историята и оставяме всеки сам да направи своите изводи." Сребрина Соколова "Риголет" 2021 е първата постановка с видео мапинг в най-новата история на Варненската опера. «Видео мапингът отдавна се използва в мюзикъла, във Варненската опера започнахме тази практика още с "Граф Монте Кристо" преди години. В оперния жанр, макар и съвсем различен от мюзикъла, също може да се акцентира върху важните моменти чрез визуализация. Общата ни идея с мапинг специалиста Тодор Тодоров е с помощта на тази дигитална технология целият декор да оживее и да бъде в синхрон с динамично развиващото се действие. Ще видим една обстановка, но тя ще се променя съобразно случващото се на сцената и във взаимоотношенията между героите. Така, със съвременни изразни средства, ще се опитаме да въздействаме още веднъж върху сетивата на зрителя." Сребрина Соколова Операта "Риголето" е гениален превод с езика на оперния спектакъл на драмата на Виктор Юго "Кралят се забавлява". Предизвикала широк обществен резонанс с острия си социален подтекст и открито изявена антимонархическа идея, пиесата на Юго е забранена веднага след премиерата си през 1831 год. Цензурата я обявява за непристойна и безнравствена, а заглавието - за недопустимо. Дълбоко развълнуван от пиесата на Юго, Верди сам набелязва план на операта разработва основните драматични положения и обмисля характерите на героите. По негови указания Франческо Пиаве създава либретото, в което текстът на Юго е значително съкратен. В историческата творба, с разгърнати масови сцени и многочислени подробности от живота и бита в двора на френския крал Франциск І, Верди е привлечен преди всичко от психологическата драма на героите. Ето защо и сюжетът на операта придобива по-камерно звучене с акцент върху личните взаимоотношения на героите, поставени в изострени до краен предел психологически ситуации. Верди започва работа над операта през 1850 год. В началото той възнамерява да озаглави произведението си "Проклятието", защото според замисъла на Юго, в проклятието на бащата на озлочестената от краля девойка е завръзката на драмата. Прокълнати са кралят и неговия шут. Но проклятието застига не безнравствения крал - той продължава безнаказано да се отдава на лекомислените си наслаждения. Както често се случва в романтичните сюжети, жертва на съдбата стават онези, които най-малко заслужават наказание. Поради намеса на цензурата, Верди и Пиаве са принудени да направят някои промени в либретото. Действието е пренесено от Париж в малката италианска провенция Мантуа, френският крал е сменен с безименния Мантуански херцог, Трибуле става Риголето, а Бланш - Джилда. Но тези промени не са в състояние да унищожат смисъла и идейната същност на драмата. Динамичният, сценично благодарен сюжет дава възможност с пълна сила да се изяви драматичното дарование на Верди. "Струва ми се, че най-театрално действения сюжет, върху който съм писал музика е "Риголето". Там има страшни събития, резки контрасти, темперамент, патетика!...", споделя композиторът.

19 ноември 2019 от 19:00ч.
Варна  · 
Държавна Опера - Варна (пл. "Независимост" 1)
изминало
18 ноември 2020 от 19:00ч.
Варна  · 
Държавна Опера - Варна (пл. "Независимост" 1)
изминало
31 март 2021 от 19:00ч.
Варна  · 
Държавна Опера - Варна (пл. "Независимост" 1)
изминало
17 ноември 2021 от 19:00ч.
Варна  · 
Държавна Опера - Варна (пл. "Независимост" 1)
изминало
04 април 2022 от 19:00ч.
Варна  · 
Държавна Опера - Варна (пл. "Независимост" 1)
изминало
14 декември 2022 от 19:00ч.
Варна  · 
Държавна Опера - Варна (пл. "Независимост" 1)
изминало
30 септември 2023 от 19:00ч.
Варна  · 
Държавна Опера - Варна (пл. "Независимост" 1)
изминало
20 март 2024 от 19:00ч.
Варна  · 
Държавна Опера - Варна (пл. "Независимост" 1)
изминало
"Риголето"
Опера в три действия от Джузепе Верди
Либрето Франческо Мария Пиаве
По драмата на Виктор Юго Кралят се забавлява
Диригент: Кръстин Настев
Режисьор: Сребрина Соколова
Сценография и костюми: Нела Стоянова
Хореография: Светлана Тоншева
3D Mapping: Тодор Тодоров
Диригент на хора: Надежда Маккюн

В ролите:
Херцогът на Мантуа - Рейналдо Дроз
Риголето - Пламен Димитров
Джилда - Франческа Сиани
Спарафучиле - Евгений Станимиров
Мадалена - Силвия Ангелова
Джована - Миглена Страдалска
Монтероне - Людмил Петров
Маруло - Иво Йорданов
Борса - Артьом Арутюнов
Граф Чепрано - Петър Петров
Графиня Чепрано - Жана Костова
Паж - Лъчезара Георгиева
Офицер - Илко Захариев

Оркестър, хор и балет на Държавна опера Варна

Новата постановка на Държавна опера Варна е първата самостоятелна оперна постановка за Сребрина Соколова. Като втори режисьор на големия Кузман Попов, дългогодишен главен режисьор на Варненската опера, тя върви в неговите стъпки, изграждайки свой стил, който надгражда класическите традиции със съвременно светоусещане.

"Още в началото, когато започнах да работя по "Риголето", реших, че сновната тема, която ще засегна, е за маската. Маската, която всеки един си слага пред обществото и която го прави част от това общество, но доколко тази маска е част от самите нас... Знак ли е за нашата отрицателна същност, дали ни променя или може би дори ни изражда... И ако сме се примирили с маската, ако сме я приели, макар и да не е толкова близка до същността ни, какви са последствията… Всичко това искаме да разкажем с нашия "Риголето". Защото "Риголето" е не само заглавието, а историята на Риголето, който е приел да бъде шут. Под маската на шута той ежедневно става свидетел на неща, които той самият отрича. Риголето има други ценности и ревниво ги пази. Тази идея е дадена чрез действието, мизансцена, сценографията, костюмите, мапинга - навсякъде проличава двойствеността на героя. Противоречието води в крайна сметка до огромната трагедия на Риголето, който става причина за убийството на дъщеря си. С нашия прочит ние не съдим никого, не казваме, че Риголето е прав или че греши, просто разказваме историята и оставяме всеки сам да направи своите изводи."

Сребрина Соколова

"Риголет" 2021 е първата постановка с видео мапинг в най-новата история на Варненската опера. «Видео мапингът отдавна се използва в мюзикъла, във Варненската опера започнахме тази практика още с "Граф Монте Кристо" преди години. В оперния жанр, макар и съвсем различен от мюзикъла, също може да се акцентира върху важните моменти чрез визуализация. Общата ни идея с мапинг специалиста Тодор Тодоров е с помощта на тази дигитална технология целият декор да оживее и да бъде в синхрон с динамично развиващото се действие. Ще видим една обстановка, но тя ще се променя съобразно случващото се на сцената и във взаимоотношенията между героите. Така, със съвременни изразни средства, ще се опитаме да въздействаме още веднъж върху сетивата на зрителя."

Сребрина Соколова

Операта "Риголето" е гениален превод с езика на оперния спектакъл на драмата на Виктор Юго "Кралят се забавлява". Предизвикала широк обществен резонанс с острия си социален подтекст и открито изявена антимонархическа идея, пиесата на Юго е забранена веднага след премиерата си през 1831 год. Цензурата я обявява за непристойна и безнравствена, а заглавието - за недопустимо. Дълбоко развълнуван от пиесата на Юго, Верди сам набелязва план на операта разработва основните драматични положения и обмисля характерите на героите. По негови указания Франческо Пиаве създава либретото, в което текстът на Юго е значително съкратен. В историческата творба, с разгърнати масови сцени и многочислени подробности от живота и бита в двора на френския крал Франциск І, Верди е привлечен преди всичко от психологическата драма на героите. Ето защо и сюжетът на операта придобива по-камерно звучене с акцент върху личните взаимоотношения на героите, поставени в изострени до краен предел психологически ситуации. Верди започва работа над операта през 1850 год. В началото той възнамерява да озаглави произведението си "Проклятието", защото според замисъла на Юго, в проклятието на бащата на озлочестената от краля девойка е завръзката на драмата. Прокълнати са кралят и неговия шут. Но проклятието застига не безнравствения крал - той продължава безнаказано да се отдава на лекомислените си наслаждения. Както често се случва в романтичните сюжети, жертва на съдбата стават онези, които най-малко заслужават наказание. Поради намеса на цензурата, Верди и Пиаве са принудени да направят някои промени в либретото. Действието е пренесено от Париж в малката италианска провенция Мантуа, френският крал е сменен с безименния Мантуански херцог, Трибуле става Риголето, а Бланш - Джилда. Но тези промени не са в състояние да унищожат смисъла и идейната същност на драмата. Динамичният, сценично благодарен сюжет дава възможност с пълна сила да се изяви драматичното дарование на Верди. "Струва ми се, че най-театрално действения сюжет, върху който съм писал музика е "Риголето". Там има страшни събития, резки контрасти, темперамент, патетика!...", споделя композиторът.
Прочети още
Варна, пл. "Независимост" 1

Телефон: Билетна каса: 052 66 50 22; Резервации и продажба на билети: 052 665 020; 052 650 666

Цена

от 24.00 лв. до 40.00 лв.

Сподели това събитие:
Източник:
Подходящо:
За възрастни
Дата на актуализация:
11.03.2024г.
Преглеждания:
391 бр.
Преглеждания последните 30 дена:
3 бр.

Оферти за събития и забавления наблизо

Постановката "Любовникът от Zanziбар" на 27 Април, в Драматичен театър "Стоян Бъчваров"
Валидност на ваучера:
27 Април 2024 (Събота)
Към офертата
Комедията "Двубой" на 30 Април, в Драматичен театър "Стоян Бъчваров"
Валидност на ваучера:
30 Април 2024 (Вторник)
Към офертата
Постановката "Вечеря за глупаци" - на 15 Май в Драматичен театър "Стоян Бъчваров"
Валидност на ваучера:
15 Май 2024 (Сряда)
Към офертата

Коментари

Коментирай 1000 символа