Държавна опера - Стара Загора обединява сили с пловдивските си колеги, за да представи на почитателите на балетното изкуство най-доброто от любими произведения!
Галаспектакълът "Колекция балетни шедьоври" на 26 Февруари от 19:00ч - за 12лв, вместо за 25лв.
Повече за събитието:
Съвместна продукция на Балета на Държавна опера - Пловдив и Балета на Държавна опера -Стара Загора.
В програмата: фрагменти от "Спящата красавица", "Лешникотрошачката", "Дон Кихот", "Пепеляшка", "Шопениана", "Диана и Актеон" и други, съвременни танцови миниатюри.
Събитието е посветено на 70 години от създаването на професионална балетна трупа в Стара Загора.
Историята на балета на Старозагорската опера започва още със създаването на най-стария извънстоличен оперен театър през 1925 година. За рождена година на балета се счита 1949 година, когато на сцената на театъра е поставена първата балетна постановка "Куклената фея". В продължение на 70 години Балетът в Стара Загора преминава през своите върхове и спадове, за да преживее своето възраждане през последните години.
Първата публична изява на балета в Стара Загора е с премиерата на операта "Гергана" от Маестро Георги Атанасов през 1925г, с която се създава оперната трупа в града. За целта учителят в Девическата гимназия Йосиф Стоилов подготвя осем ученички от девическото педагогическо училище. Близо две десетилетия по-късно, през 1943 г., Катя Л. Абаджиева подготвя танците в операта "Биляна" от Йоско Йосифов. Първият хореограф на трупата със специално образование е Анна Воробьова. Под нейно ръководство се поставят танците в "Продадена невеста", "Риголето", "Кармен". Първият самостоятелен балетен спектакъл "Куклената фея" от Байер (1949) е реализиран под нейно ръководство, а също и "Копелия" (1951). В периода 1952-1955 г. Асен Манолов поставя "Бахчисарайски фонтан", "Съперници", "Покана за танц" и "Болеро". Малко по-късно Теодорина Стойчева реализира балета "Кърджалии" от Иван Димов. С назначаването на Неделчо Изов за постоянен балетмайстор и увеличаването на броя на трупата за нуждите на новата модерна сграда на Операта (1971 г.) стават възможни реализациите на по-мащабни класически заглавия - "Копелия" (1971) с постановчик Димитър Ценов, "Бахчисарайски фонтан" от Борис Асафиев (1972) - дипломна работа на една от най-ярките фигури на съвременната хореографияв България Маргарита Арнаудова, поставила още "Абраксас" (1975), "Сътворението на света" (1974), "Пепеляшка" и "Жар птица" (1979), триптиха "Нощта срешу Еньовден", "Равноденствие" и "Нощ на голия връх" (1983). Сред гостуващите хореографи се откроява грузинския артист и балетмайстор Вахтанг Чабукиани, поставил "Лауренсия" (1976) и "Дон Кихот" (1984). Ръководителят на балета на Берлинската телевизия Герхард Петцолд насочва репертоара и в посока на танцовата джаз-техника. Под негово ръководство се реализират три балетни миниатюри: "Рапсодия в синьо", "Болеро" и "Моряци на брега" (1987). С балетната трупа работи и Игор Чернишов от Оперния театър в Куйбишев (дн. Самара), поставил балета "Ангара" (1987) от съвременния руски композитор Андрей Ешлай и по либрето на Юрий Григорович. След 1991 г., заради опожарената оперна сграда възможностите за развитие на балетната трупа са силно ограничени. Пенка Филипова (1996 - 2003) насочва репертоара към съвременните музикални стилове. Предпочитанията са към свободна пластика. Алида Бонева (2003 - 2016) попълва балетната трупа с млади изпълнители от балетните школи в града и от сформирания балетен клас в Националното училище за музикални и сценични изкуства "Хр. Морфова". През този период се открояват постановките "Чудният свят на Шехеразада" (2004), "Болеро" (2006), "Пепеляшка" (2016) и адаптация по "Лешникотрошачката" (2009) с гост-постановчик Боряна Сечанова.
С привличането на Силвия Томова за художествен ръководител на старозагорския балет (2016) се оформя талантлива и силно мотивирана многонационална трупа с балетни артисти от България, Италия, Полша, Албания, Гърция, Португалия, Канада, Испания, Великобритания, Япония, Тайван, Никарагуа, Мексико. Всяка следваща постановка е свидетелство за израстването на артистите и празник, феерия от багри, тържество на красота и хармония за изпълнители и публика. Репертоарът е обогатен със заглавия от различни танцови и музикални стилове "Делвата" (2016), "Ромео и Жулиета" и "Полет към светлината", "Лебедово езеро", "Снежанка и седемте джуджета" (2017); "Зимна балетна приказка", "Фантастичното дюкянче", "Нестинарка" и "Дон Кихот" (2018/2019), "Лешникотрошачката", "Гето", съвременните танцови спектакли "Танц при изгрев слънце", "Лотос", "Следващият", "Антигона" (2019). Не по-малко впечатляващи са изявите на Балета в оперните и оперетни спектакли и мюзикли със специално подготвени хореографски номера и балетни платна, каквито не всеки оперен театър може да си позволи. Важно е да се отбележи ярката танцова хореография на Силвия Томова с участието на цялата балетна трупа в спектакъла на операта "Кармен" от Жорж Бизе, както и в неоромантичната опера "Сиси-душата на императрицата" по хореография на Йоана Влагули. Звезди от световния балетен афиш гостуват в спектакли на старозагорската балетна трупа - солистите на Мариинския театър Татяна Ткаченко и Иван Оскорбин в "Лебедово езеро" /ФОБИ 2017/, на 15 октомври балетният сезон 2019/2020 бе открит със спектакъла на балета "Лебедово езеро" с участието на звездата на балета на Виенската Щатсопер Денис Черевичко. На 17 декември 2019 звездните солисти Яна Саленко и Мариан Валтер /Щатсбалет-Берлин/ се представиха в главните роли в балета "Дон Кихот" на сцената на зала 1 на НДК.
Прочети още