Балетът "Лебедово езеро" е създаден преди 145 години, но и днес продължава своя живот по цял свят, преработван от най-видните балетмайстори, за радост на почитателите на балетното изкуство!
Балетен спектакъл "Лебедово езеро" на 22 Юли от 21:00ч в Летен театър-Варна - за 15лв, вместо за 30лв.
Повече за събитието:
ММФ "Варненско лято"
"Лебедово езеро"
Балет от П. И. Чайковски
Редакция на Държавния театър за опера и балет - Красноярск
Солисти от Държавния театър за опера и балет в Красноярск - Русия, и Държавна опера-Варна
Хореографска редакция з.а. на Русия - Сергей Бобров
Диригент Мартин Георгиев
Сценография и костюми Ася Стоименова
В главните роли танцуват лауреатите на Международния балетен конкурс във Варна: Елена Свинко, Русия - Одета/Одилия и Андраш Ронай, Унгария - Принц Зигфрид. Оркестър и балет на Държавна опера-Варна.
"Лебедово езеро" на Сергей Бобров, з. а. на Русия, гл. балетмайстор на Варненската опера, е с класическа хореография, наситена с много иновативност и динамика. Интригува драматизмът, с който се акцентира върху сблъсъка между добрите, светли страни, заложени у всеки човек и злите сили. В редакцията на Бобров за първи път се появява ято черни лебеди, променена е и сюжетната линия в края на балета. Одилия и Принцът загиват, а Одета остава сама с мъката си, но нейният край също е предизвестен, защото лебедът е единствената птица, която не може да живее без половинката си...
Историята на "Лебедово езеро" е много интересна. Премиерата през 1877г в Москва минала незабелязано, въпреки красивата музика. Всъщност това не бил истински балет, преобладавали пантомимата и мимансът, танците били съвсем малко, а балерините носели закрепени върху раменете картонени криле. По-късно в Болшой театър направили друга редакция, но пак не се получило. Успехът дошъл, едва когато починал Чайковски и в Мариински театър замислили балетна вечер, посветена на композитора. Мариус Петипа поръчал на Лев Иванов да направи редакция на неуспешните досега "бели сцени" (сцените с лебедите) и това дало възможност на Лев Иванов да извърши истинска революция в класическия балет. Той премахнал изкуствените криле и създал хореография за ръцете, която извайва движенията на крилете. Чрез постановката на ръцете и гърба, която пресъздава не само движенията на истинските птици, но изразява и силни чувства като любов, страх, болка и тревожност, спектакълът достига нова психологическа дълбочина. Освен това Лев Иванов добавя в редакцията си дуета на Зигфрид и Одета, както и танца на малките лебеди. На свой ред Мариус Петипа, вдъхновен от Лев Иванов, поставя валса, мазурката и останалите танци, които се играят в двореца и нямат нищо общо с "белите сцени". Така през 1895г музиката и танцът в "Лебедово езеро" за пръв път заживяват в пълен синхрон. Получава се онази органична сплав между двата компонента, която продължава да омайва публиката и днес. Наричат това произведение "крайъгълен камък" в историята на балета. Всяка талантлива балерина мечтае да изиграе на сцената ролята на Одета/Одилия и всеки балетист - Принц Зигфрид.
Прочети още